نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه درگیری در مکان یابی پتروشیمی باعث شده تا در راه اندازی و احداث این صنعت عقب بمانیم، افزود: وضعیت پالایشگاه دوم شیراز هنوز تعیین تکلیف نشده است و خطوط انتقال فرآورده هنوز آغاز نشده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲ 06 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: داستان فارس و فرار سرمایه گذار قصه ناتمامی است که هر روز وارد فصل جدیدی می شود.

از آنجا که امکان تغییر قوانین همیشه وجود دارد سرمایه‌گذاران با احتیاط وارد پروژه‌ها می شوند و طبیعی است اگر شرایط سرمایه‌گذاری در استانی مثل فارس فراهم نباشد، این سرمایه‌ها به سایر استان ها و یا کشورهای دیگر سوق پیدا می‌کند.

در طول این سال ها مسئولان هر سال با وعده ورود سرمایه گذار جدید از اتمام برخی پروژ ه های روی زمین مانده خبر می دهند اما بعد از چند ماه نه سرمایه گذاری می ماند و نه مسئولی روی وعده های خود.

در همین راستا خبرگزاری ایلنا مرکز فارس با هدف بررسی و شناسایی عقب ماندگی استان پهناور فارس در حوزه های صنعتی، گردشگری، کشاورزی، فرهنگی و ..... در سلسله گزارش هایی موارد و مشکلات را بررسی خواهد کرد.

در همین رابطه جعفر قادری با بیان اینکه به نظر نمی رسد استانداری جدیت و پیگیری لازم را برای سر خط کردن ادارات داشته باشد، گفت: متاسفانه سیستم اداری در فارس بسیار ضعیف عمل می کند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از دستگاه ها مانند منابع طبیعی، شرکت شهرک های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و بانک ها سرمایه گذاران را کلافه کرده اند، افزود: انجام یک کار در استان وقت بسیاری از سرمایه گذاران را می گیرد و این در حالی است که مجموعه های وابسته به جهاد کشاورزی فارس مانند منابع طبیعی و امور اراضی با مشکلات بسیار جدی مواجه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه استان های دیگر به دلیل کوچکتر بودن نسبت به فارس با مشکلات کمتری مواجه هستند، ادامه داد: با توجه به اینکه فارس یک استان بسیار وسیع و دارای 36 شهرستان است همین امر سبب شده تا امور و کارها در استان با کندی پیش رود.

برخورد جدی با مدیران کم کار

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه حل مشکلات استان در بسیاری از حوزه ها نیازمند یک اقتدار ویژه در مجموعه استانداری است، بیان کرد: در این شرایط نیاز است تا معاونت های استانداری به صورت مستقیم به حوزه ها ورود کنند و با مدیرانی که تعلل و کوتاهی دارند به صورت جدی برخورد کنند.

وی گفت: به رغم تلاش های گسترده هنوز مشکل زمین واحدهای صنعتی در اطراف شهر شیراز حل نشده و بسیاری از شهرک های صنعتی با کمبود زیر ساخت هایی مانند آب، برق، گاز و ... مواجه هستند.

 

دسترسی به شهرک های صنعتی دشوار است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دسترسی به شهرک های صنعتی بسیار دشوار است، افزود: شوربختانه انجام یک کار ساده در استان فارس حسابی وقت گیر و طولانی مدت است و محدودیت های اعتبارات دولتی هم اجازه نمی دهد کاری در استان انجام شود.

قادری در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه های دولتی همکاری و همراهی لازم را با بخش خصوصی ندارند، تصریح کرد: در کمربندی شمال شرقی شیراز بعد از سه سال عملیات اجرائی آن هنوز انجام نشده است و امیدواری زیادی جهت پیدا کردن شریک برای احداث مسیر رینگ دوم کمربندی شیراز نداریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شوربختانه محدود بودن اعتبارات دولتی هم باعث می شود تا پروژه ها فعلا تکمیل نشود، افزود: در بعضی از مسیر ها مانند شیراز -عسلویه و تکمیل بزرگراه این مسیر نیازمند یک فعالیت مشارکتی هستیم که مجموعه های مختلف با این موضوع همکاری نمی کنند.

انتقاد از فعالیت های ریز صنایع بزرگ فارس

وی با اشاره با انتقاد از فعالیت های ریز و جزئی صنایع بزرگ استان فارس ادامه داد: به جای اینکه صنایع بزرگ را به اقدامات بزرگ هدایت کنیم آن ها را به یک سری فعالیت های جزئی محدود کرده ایم و مسئولیت های اجتماعی این صنایع تنها به پرداخت یکی الی دو میلیارد تومان جهت اقدامات عام المنفعه هزینه می شود که این مهم سبب شده مسیر را در استان به اشتباه برویم.

عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه مجموعه هایی مانند چادر ملو از 35 هزار میلیارد تومانی که سود داشته است در دو سال گذشته پروژه های جدیدی با سرمایه گذاری بیش از 100 هزار میلیارد تومان تعریف کرده است، ادامه داد: اگر روزی معادن چادرملو تمام شود پروژه های سرمایه گذاری آن باعث خواهد شد اقتصاد استان جبران شود.

قادری با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز از ظرفیت واحدهای بزرگ مانند آلومینیوم جنوب، کربنات سدیم، فولاد کوار، و فولاد نی ریز جهت تعریف پروژه های بزرگ در استان استفاده نکرده ایم، ادامه داد: از سال های گذشته تاکنون از ظرفیت سرمایه گذاران عمده مانند مجموعه های فاتح صنعت، فراسان و .... نیز در پروژه های استان به کار نبرده نشده است.

 

پروژه پایانه صادراتی هنوز بر زمین مانده است

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه متاسفانه پروژه پایانه صادراتی هنوز بر زمین مانده است، گفت: در این بخش نیازمند اقدامات جدی و توجه ویژه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نگاه محدود مدیران استان باعث شده تا این افراد خودشان را درگیر امور جزئی کنند، افزود: اتاق بازرگانی فارس هم نتوانسته در پروژه های بزرگ ورود پیدا کند و این در حالیست که اتاق بازرگانی استانی مانند اصفهان به سه الی 4 طرح بزرگ و با مشارکت سرمایه گذاران ورود کرده است .

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه تا زمانی که طرح های بزرگ و مشارکتی در استان انجام نشود شاهد رونق و توسعه در فارس نخواهیم بود، بیان کرد: شوربختانه ترمینال صادراتی فارس در حوزه کشاورزی سال هاست که بر زمین مانده است و درگیری های جزئی میان شهرداری اجازه به سرانجام رسیدن این پروژه را نداده است.

 

پالایشگاه دوم شیراز هنوز تعیین تکلیف نشده است

وی با بیان اینکه درگیری در مکان یابی پتروشیمی باعث شده تا در راه اندازی و احداث این صنعت عقب بمانیم، افزود: وضعیت پالایشگاه دوم شیراز هنوز تعیین تکلیف نشده است و خطوط انتقال فرآورده هنوز آغاز نشده است.

وی با اشاره به اینکه خط انتقال پرواتیلن از عسلویه به مبدا هنوز آغاز نشده است و مخازن ذخیره سازی دست نخورده است، تصریح کرد: قطعا آغاز این پروژه ها نیازمند نگاه های جدی تر و با مشارکت بالا است که ادامه آن به وسعت نظر مدیران بستگی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در سال های گذشته در فارس رخ داده است جرات و جسارت را از مدیران سلب کرده است، افزود: قطعا در این شرایط نیاز است تا دستگاه های نظارتی و قضائی در کنار سرمایه گذاران قرار بگیرند و با حمایت از پروژه های بزرگ در استان ایرادات و اشکالات را از همان ابتدای کار برطرف کنند.

قادری با بیان اینکه مدیران استان جرات و جسارت و توان کافی را برای انجام امور ندارند، افزود: این موضوع باعث می شود که اقدامات و پروژه های بزرگ در استان کلید نخورد؛ سطح مدیران استان متناسب با اقدامات و پروژه های بزرگ و کلان نیست و شاهد فعالیت های کلان در استان نیستیم.

پروژه های تعریف شده محدود به فارس نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بعضی از مدیران پروژه هایی را در سطح استان می بینند در صورتی که فارس و شیراز یک نقش ملی و منطقه ای در کشور دارد، گفت: قطعا پروژه هایی که برای شیراز و فارس دیده می شود به مراتب باید تاثیری فراتر از فارس داشته باشد و این پروژه ها باید نیازهای استان همجوار را هم پوشش دهد.

عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه پروژه های محدود که در حد فارس باشد خیلی تاثیری ندارد، افزود: تنگ نظری مدیران استان باعث شده تا سال ها موضوع جابه جایی کارخانه سیمان از شیراز به خرامه اتفاق نیفتد و به جای اینکه مدیران در این انتقال کمک دهنده و پیشگام باشند تمرکزشان را بر روی موضوعات کوچک گذاشته اند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت شهرک صنعتی بزرگ شیراز تکمیل شده است و نیازمند زمین جهت واگذاری به صنعتگران هستیم، افزود: در سال های گذشته نتوانستیم زیر ساخت و شهرک های صنعتی دیگری برای صنعتگران فراهم کنیم تا به واسطه آن موضوع دسترسی صنعتگران به زمین تسهیل و فرصت ها از سرمایه گذاران سلب نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار